در سوگ شکیلا(نگذاریم خون و حق شکیلا پایمال شود)
مهاجر غربت.(اجتماعی.فرهنگی.علمی
این وبلاگ سعی بر این دارد که تمامی اطلاعات اجتماعی.فرهنگی. وعلمی روز را ارائه دهد

یادداشتی  از علی امیری

زهر خوردن از جام دین

آیت الله سید علی بهشتی یکی از کسانکیه بود که کرامت و علم و بزرگ نداشته خود را تا فطره آخر به مردم با میان فروخت. حتی آب دهانش را با ناز برای تبرک به مریدان هزاره اش داد. این اشرافیت کراهت بار اینک به پسران او منتقل شده است. سید جمال فکوری بهشتی دو دور پیاپی است که نماینده بامیان در ولسی جرگه است و سید واحدی بهشتی پسر دیگر او نماینده شورای ولایتی بامیان است که بعد از تجاوز جنسی به یک دختر 16 ساله بنام شکیلا ، او راکشته است. دوسیه در محکمه در حال دوران است و انیک برغم تمام شواهد و مدارک از عالمی بلخی تا سید حسین انوری تا سید جمال فکوری در پارلمان بر قوه قضاییه در حال فشار است که پرونده را منحرف کند. این هم مزد بوسیدن دست. داستان سید حسین دوره عبد الرحمن از این بد تر که نبود

شکیلا و تاریک-خانه ی عدالت افغانی
سخیداد هاتف
سه ماه پیش دختری به نام شکیلا در بامیان به قتل رسیده. جزئیات این قضیه از چه قرار اند؟ چه کسی شکیلا را کشته؟ در کجا؟ کی؟ چه گونه؟ چرا؟
بر اساس گزارش ها شکیلا در روز هفتم ماه دلو سال گذشته در خانه ی کسی به نام واحدی بهشتی (از اعضای شورای ولایتی بامیان) به قتل رسیده است.  این آقای واحدی بهشتی محافظی داشته به نام " قربان". همسر قربان ثریا نام دارد و ثریا خواهر پانزده ساله یی داشته به اسم شکیلا ( فرد مقتول). قربان و همسر و خواهر همسرش با آقای واحدی بهشتی و خانواده اش در یک حویلی زنده گی می کرده اند.
چه کسی شکیلا را کشته است؟ آقای واحدی بهشتی گفته که او این کار را نکرده است. قربان هم گفته که شکیلا را نکشته. کس دیگری هم پا پیش نگذاشته و مسئولیت این قتل را بر عهده نگرفته است. خود شکیلا هم نیست که گواهی بدهد چه کسی او را کشته است.
حال، در تمام جهان وقتی که پولیس با این وضعیت سر بسته مواجه می شود، تعجب نمی کند. در این گونه قتل ها، وضعیت همیشه همین طور است. پولیس و تیم تحقیق کننده اش می دانند که باید این وضعیت سر بسته را باز کنند. سعی می کنند تا آن جا که ممکن است از موضعی کاملا حرفه یی نقطه ها را به هم وصل کرده و ابهام ها و تناقض ها را ثبت کنند. داوری نهایی با قاضی است ( گاهی با حضور هیات منصفه). 
در ماجرای قتل شکیلا چیزهای عجیب-غریبی هستند که نمی بایست حتا از چشم غیر حرفه یی ترین آدم ها هم پنهان بمانند.
1-آقای واحدی بهشتی در جلسه ی علنی دادگاه گفته که شکیلا به ضرب گلوله ی کلاشینکوف کشته شده ، اما او که در فاصله ی هفت متری از شکیلا مشغول نماز خواندن بوده صدای فیری نشنیده است. 
2- محمد ظاهر نظری (صاحب وبلاگ زنده گی در بامیان) در همان روزهای نزدیک به این قتل در وبلاگ خود نوشت
" امروز به شورای ولایتی رفته بودم از آقای واحدی بهشتی که همسایه مان نیز هست جریان را پرسیدم. وی با تأسف گفت این حادثه بعد از ظهر روز جمعه در حویلی ایشان اتفاق افتاده است، وی افزود خانواده محافظم نیز در حویلی ما به عنوان همسایه زندگی می کرد، از یکسال پیش خواهر خانمش  که حدود 15 ساله بود با ایشان بود. آن دخترک خیلی دوست داشت پلیس شود، آن روز حادثه محافظم در شورا بود،  بچه ها مشغول آوردن آب از نل بودند. آن دختر در خانه تنها بود و اسحله محافظم (دامادشان) نیز در خانه بود. آن دختر با اسلحه بازی می کند که ناگهان صدای فیر از خانه شنیده می شود. من در خانه بودم بلافاصله رفتم به خانه محافظم دیدم که هنوز نفس داشت، زنگ زدم به محافظم، او آمد، وی را فوری به شفاخانه منتقل کردیم که بعد از مدتی وی جان به جان آفرین تسلیم کرد". 
 در این گزارش که آقای واحدی بهشتی می دهد ( من در خانه بودم ، بلافاصله رفتم به خانه محافظ ام...) تقریبا روشن است که " بلافاصله" رفتن او به خانه ی محافظ اش به این علت بوده که صدای فیر را شنیده است. اگر او نماز می خوانده و هیچ صدای فیری نشنیده است، لابد بلافاصله هم به خانه ی محافظ خود نرفته.
می گوید :" دیدم که او هنوز نفس داشت، زنگ زدم به محافظ ام. او آمد. وی را فوری به شفاخانه منتقل کردیم". معنای این سخنان این است که آقای واحدی بهشتی اولین کسی است که ماجرا را در اولین دقایق اتفاق افتادن اش دیده و به کسی دیگر اطلاع داده است. آیا این آدم نباید ساعت ها تحت شدیدترین تحقیقات قرار می گرفت؟ آیا نباید هر سخنی که او در دقایق پس از قتل گفته بود ثبت می شد و با سخنان بعدی او در طی این سه ماه مقایسه می شد؟
3-قربان - محافظ آقای واحدی بهشتی- به عنوان متهم به قتل بازداشت شده است. چرا؟
تحت تحقیق قرار گرفتن قربان کاملا درست و منطقی است. بالاخره او عضوی از خانواده ی مقتول است و بیرونی ها نمی دانند که نقش او در این ماجرا چه بوده. اما چرا متهم به قتل؟ مگر واحدی بهشتی نگفته که قربان در زمان قتل در خانه نبود و در شورای ولایتی بود؟ مگر این واحدی بهشتی نبوده ( از زبان خود او) که به قربان زنگ زده و ماجرا را به او اطلاع داده؟ 
4- آقای واحدی بهشتی که آن روز به محافظ خود زنگ زده تا از شورای ولایتی به خانه بیاید، اکنون به عنوان شاهد ماجرا نمی گوید که قربان قاتل شکیلا نیست.
چرا واحدی بهشتی که "بلافاصله" در صحنه ی قتل حضور یافته و ماجرا را از طریق تلفون به سمع ِ قربان ( محافظ خود) رسانده ، حالا رسما و علنا نمی گوید که قربان بی گناه است؟ بر اساس بعضی شنیده ها واحدی بهشتی به خانواده ی قربان قول داده که در صورتی که آن ها دامن ماجرا را جمع کنند او هم کمک خواهد کرد که قربان آزاد شود. معنای این سخن این است که واحدی بهشتی می تواند به آزاد شدن قربان کمک کند. اگر این طور است، او که می داند قربان بی گناه است؛ پس چرا از قدرت خود برای آزاد کردن او استفاده نمی کند؟ مگر قرار نبود که شکیلا به صورت تصادفی و در حین بازی با کلاشینکوف کشته شده باشد؟ 
5-قربان را متهم به قتل دانسته اند و دلیلی که گفته اند این است که چون کلاشینکوف مربوط به او بوده بنا بر این باید او شکیلا را کشته باشد.
این هم شد دلیل؟ اگر انگشت نگاری و تست دی ان ای و روش های جرم شناسی پیش رفته ی دیگری در بامیان هستند که قربان را قاتل نشان می دهند، چرا از این روش ها برای روشن کردن نقش واحدی بهشتی و خانواده اش هم استفاده نشده است؟ چرا آن بالشت نمناک و به قولی خون آلود و تسبیحی که در آن جا بوده ( و اصلا هر چیزی که در محیط قتل بوده) تحت آزمایش های جنایی قرار نگرفته اند؟ 
6-آقای واحدی بهشتی و اعضای خانواده اش مورد تحقیق قرار نگرفته اند و جزئیات گفت و گوی پولیس جنایی با شاهدان قضیه نیز ثبت نشده اند.
می توانستند به واحدی بهشتی و خانواده اش بگویند: ما شما را پیشاپیش قاتل یا بی گناه نمی شناسیم، اما برای این که ماجرا کاملا روشن شود ناگزیریم شما را در محل قتل و در مکان های دیگر مورد تحقیق قرار بدهیم. آن گاه همین کار را می کردند و همه ی جزئیات تحقیق را هم ثبت می کردند. کجاست آن تحقیق و نتایج و اسنادش؟ 
7- رئیس سارنوالی بامیان گفته است: "به خاطر حفظ آبروی خانواده مقتول و متهم به قتل، ما نمی توانیم که موضوع قتل را آشکار سازیم".
خود همین جمله نشان می دهد که مساله فراتر از " بازی کردن یک دختر پانزده ساله ی مشتاق پولیس شدن با کلاشینکوف" است. خیلی خوب، موضوع قتل و نتایج تحقیقات را از سر بام ها به مردم ابلاغ نکنید. فقط به وکیل مدافع قربان و نماینده های جامعه ی مدنی و نهادهای حقوق بشری ( آن هم به صورت سری) بگویید که ماجرا از چه قرار بوده است. 
8-وکیل مدافع "قربان" از ادامه ی وکالت برای موکل خود منصرف شده و گفته که تهدید شده است.
چه کسانی این وکیل را تهدید کرده اند؟ چرا تهدید کرده اند؟ جزئیات این تهدید چه بوده ؟ 
می دانم عده یی خواهند گفت که برادر، این جا افغانستان است و تو هم چه قدر خوش خیالی. ولی به نظر من همه ی ما باید در این مورد به هر نحوی که می توانیم خواستار عدالت شویم. هر روز در گوشه یی از افغانستان زنی یا دختر جوان و نوجوانی قربانی می شود. 
یادداشتی از محمد واعظی:
فکری به حال دوزخ امروزمان بکن/ ارزانی تو باد به فردا بهشت من.

این شعر اقای کاظمی همیشه ته ذهن انسان را هدف میگیرد، ذوزخی که سالهاست به بهانه های بسیار در جامعه الوده و فساد زدۀ ما پر رنگ تر از هر چیز است، دوزخ امروزمان در همین نزدیکی ماست که همیشه در ان قدم میزنیم و آه از نهادمان بر نمی اید، کشته شدن شکیلا دختری در بامیان به بدترین صورت نشانه این وضعیت مزخرف است، صدایی نیست که برایش فریاد شود و هر روز در کابل برای روز زن و نازن هرازان برنامه ناربط و بی ربط میگیرند که دل بعضی ها برای پروژه های شان به درد بیاید و نانشان سنگ نشود، واقعیت و تصویر اصلی این خاک در قتل این دختر در خانه اش بیش از هر چیر دیگری صراحت دارد، چه میدانم حقوق زن، انسان و هرچیزی که این روزها بر سرمان اوار می شود باید بیش از پیش بر این امر دلالت کند برای بودنش.

باید تظاهراتی گسترده برای دستگیری عاملان ان در همه جا و ناکجا سازماندهی شود

غزلی برای شکیلا


لعنت به روزگار سگی، -بی صدای تو-

اواز می­شود غم من ناله­های تو

دنیا برای چشم سیاهت هزار فیر

در بر گرفته تو را ردپای تو

از هر طرف هزار مرد مسلح شبیه گرگ

دندانشان گرفته جگرپاره های تو

از انتهای دره گلۀ گرگان روزگار

در خون دویده اند و در روستای تو

رقص تفنگ و اتش و رگبار می وزد

نشنیده ناله های ترا این خدای تو

دیگر نماز خواندن و بودا ثمر نداشت

در خون تو ترست لب کدخدای تو

دیگر نمانده مرد و میدان خالی است

صدها حسین امده در کربلای تو

اما یزید ماشۀ رگبار را گرفت

بر روسری ابی و موی سیای تو

.

رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در بامیان به خبرگزاری بخدی گفت:" از دید ما (کمیسیون مستقل حقوق بشر) که صلاحیت نظارت بر قضایای اینچنینی را داریم، در رسیدگی به این دوسیه قتل تاخیر بی رویه و بیش از حد صورت گرفته و اصل شفافیت  نیز رعایت نشده  است".
فرزام افزود:"با توجه به زمان وقوع حادثه قتل که شش ماه از آن می گذرد،روند رسیدگی به دوسیه آن بسیار زیاد به تاخیر افتاده و نهاد های عدلی و قضایی بامیان تا هنوز نتوانسته اند که متهمین اصلی را شناسایی کرده و مورد پیگرد قانونی قرار دهند و تا هنوز هم رسیدگی به دوسیه در هاله ای از ابهام قرار دارد".
اما این تنها قضییه  قتل شکیلا نیست که تا هنوز از سوی ارگان های عدلی و قضایی از جمله ثارنوالی مرافعه بامیان بصورت دقیق روی آن کار نشده است.
تجاوز جنسی دسته جمی بالای یک زن درولسوالی یکه ولنگ، قتل دوزن و یک مرد در دره ککرک مرکزبامیان، قتل یک طفل در مرکز این ولایت و چندین قضیه قتل و تجاوز جنسی دیگر از جمله مواردی هستند که به گفته مسئولان دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در بامیان، از سوی نهاد های عدلی و قضایی این ولایت در امر رسیدگی به آنها کوتاهی شده است.
فرزام برای بررسی دقیق و همه جانبه این قضایا خواهان اعزام هیئت ویژه ای از سوی حکومت مرکزی به بامیان شد.
او می گوید:" تاخیر بیش از حد و در ابهام قرار داشتن رسیدگی به دوسیه قتل شکیلا و سایر دوسیه هایی که تا هنوز از سوی ارگان های عدلی و قضایی بامیان کار موثری روی آن نشده، باعث می شود که روند رسیدگی به این دوسیه ها منحرف شده و با از بین رفتن اسناد، آثار جرمی و شهود، ممکن است هیچ گاهی رسیدگی عادلانه به آنها صورت نگیرد".

به گفته رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در بامیان؛ در صورتی که هیئت مشکلی و باصلاحیتی برای بررسی این دوسیه ها به بامیان اعزام نشود، ممکن است حقایق پنهان مانده و ناقضان حقوق بشر بار دیگر معافیت پیدا کنند.
واکنش مسئولان ثارنوالی 
سید یحیی احمد یار رئیس ثارنوالی مرافعه بامیان با رد ادعای مسئولان دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در بامیان به بخدی گفت که ثارنوالی مکلفیت دارد تا طبق قانون نافذه کشور عمل کند که عمل هم کرده است و در هیچ دوسیه ای تاخیر نداشته است". 
در قضییه قتل شکیلا که در هفتم ماه دلو سال گذشته در خانه واحدی بهشتی عضو شورای ولایتی بامیان رخ داده است، اسناد جرمی که به دست آمده شامل یک میل کلاشینکوف، یک بالشت نمناک و دارای لکه های نا مشخص و یک زنجیر تسبیح می شود، اما در جلسه های علنی که از سوی محکمه استنیاف بامیان برگزار شده بود، ثارنوال موظف دوسیه تنها نتیجه آزمایش انگشت نگاری روی سلاح کلاشینکوف را درج دوسیه کرده بود و از بقیه آثار جرمی بدست آمده سخنی به میان نیاورد.
سید یحی احمد یار رئیس سارنوالی بامیان در پاسخ به این سوال که چرا بجز نتیجه انگشت نگاری روی سلاح کلاشینکوف، از تسبیح و بالشت نمناکی که از محل قتل به دست آمده چیزی در دوسیه گفته نشده است، گفت:" ما تمامی آثار جرمی که از محل حادثه بدست آمده را به کرمنال تخنیک وزارت داخله فرستاده بودیم، اما تا آنزمان نتیجه آزمایش روی تمامی آنها به ما نرسیده بود".
او افزود:" هم اکنون نتیجه آزمایش روی تمامی آثار جرمی به ما رسیده و در دوسیه نیز درج شده است".
رئیس سارنوالی مرافعه بامیان در جریان مصاحبه ای که با بخدی داشت، چندین بار از اینکه رسانه ها قضییه قتل شکیلا را تعقیب کرده و به انعکاس آن می پردازند اظهار تاسف کرد.
احتمال شناسایی مجرم اصلی
ازسوی دیگر برخی افراد در شبکه های اجتماعی مانند "فیس بوک" از احتمال شناسایی مجرم اصلی قضییه قتل شکیلا خبر داده اند.
داوود وصل یکی از فعالان فرهنگی بامیان در صفحه فیس بوکش چنین نوشته است:" به قول یک نفر از سارنوالان که نخواست نامش فاش شود، سارنوالی استیناف بامیان بعد از مسترد کردن دوسیه قتل شکیلا توسط محکمه، بر اثر تحقیق دوباره دریافته است که متهم قتل شکیلا شخص یا اشخاصی در دایره فامیل واحدی بهشتی عضو شورای ولایتی بامیان است".

رضایت متضرر مانع رسیدگی به دوسیه نمی شود
چندی پیش محمد علم برادر مقتول(شکیلا) به بخدی گفته بود که در حال حاضر  بر اثر فشارهایی که از جانب واحدی بهشتی(کسی که قتل در خانه او صورت گرفته است)ادعایی از سوی خانواده اش مبنی بر پیگیری دوسیه قتل خواهرش وجود ندارد.
اما عبدالاحد فرزام رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در بامیان می گوید که هر قضییه جزایی و جرمی دو جنبه دارد که یکی آن "حق العبدی" و دومی آن" حق اللهی" است که بازماندگان قربانی فقط می توانند حق العبدی خویش را ببشخند اما هیچ مرجع و شخصی به شمول قربانی و متضرر، صلاحیت بخشیدن حق الله قضییه را ندارد.
او به بخدی گفت:"رضایت دادن بازماندگان قربانی باعث نمی شود که روند رسیدگی به دوسیه متوقف شده و متهمین مورد پیگیرد عدلی و قضایی قرار نگیرند".
شماری از شهروندان بامیان می گویند؛ با توجه به اینکه شش ماه از وقوع حادثه قتل شکیلا در خانه واحدی بهشتی عضو شورای ولایتی بامیان می گذرد، سارنوالی این ولایت تا هنوز در شناسایی مجرم اصلی قضییه ناکام بوده است. 
به گفته آنان؛ ثارنوالی فقط به کسی که در صحنه قتل حضور نداشت، اتهام وارد کرده بود اما از کسانی مانند واحدی بهشتی و  عبدالوهاب برادرزاده اش که عملا در صحنه قتل حضور داشتند حتی تحقیق هم صورت نگرفته است.
در ابتدای وقوع حادثه قتل شکیلا، واحدی بهشتی به رسانه ها گفته بود که شکیلا خودکشی کرده و هیچ کسی مقصر مرگ او نیست.
واحدی همچنان گفته بود که در زمان قتل در هفت متری شکیلا مصروف نماز خواندن بوده و هیچ گونه صدای فیر را نشنیده است که ادعای او(واحدی) توسط برخی افراد به شدت رد شد.
اما بعد ها در جلسات عمومی محکمه استیناف بامیان مشخص شد که قتل شیکلا، خودکشی نبوده بلکه رد پای شخص یا اشخاصی در پشت این قتل مرموز وجود دارد.
در آنزمان شخصی بنام قربان( محافظ واحدی بهشتی و شوهر خواهر شکیلا) به اتهام این قتل بازداشت شده بود که هم اکنون بی گناهی اش ثابت شده و پس از شش ماه از زندان آزاد شده است.
حال دیده شود که سارنوالی و سایر نهاد های عدلی و قضایی بامیان در شناسایی مجرم اصلی قتل شکیلا چه اقداماتی را روی دست خواهند گرفت

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 21 مرداد 1391برچسب:,
ارسال توسط ذبیح الله جعفری

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: